Un proiect de lege vrea să legalizeze transportul câinilor fără stăpân chiar și la sute de kilometri, cu efecte negative asupra cheltuielilor și a drepturilor cetățenilor
Putem opri acest proiect dacă reușim să convingem parlamentarii că inițiativa este profund greșită, pe baza argumentelor detaliate în petiție.
Acțiune în legătură cu L579/2025 - Propunere legislativă pentru completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân
Folosește formularul pentru a trimite un email parlamentarilor și explică-le de ce acest proiect este nociv. Am pregătit un text-model pe care îl poți folosi sau adapta, însă poți trimite și propriul tău mesaj.
Proiectul, pe scurt
Ce propune acest proiect legislativ?
Pe scurt: proiectul permite autorităților locale fără resurse financiare sau administrative să externalizeze complet serviciul către asociații și operatori din orice colț al țării, inclusiv pentru folosirea adăposturilor acestora. În practică, asta ar însemna că un câine capturat în județul Timiș ar putea fi transportat în adăposturi din județul Constanța - la sute de kilometri distanță. Consecințele sunt grave: recuperarea câinilor pierduți devine aproape imposibilă, șansele de adopție scad drastic, iar costurile suportate din bani publici cresc.
Problemele ridicate de această inițiativă
Multe autorități locale încalcă deja legislația în sensul propus de acest proiect, iar rezultatele demonstrează că aceste practici sunt contraproductive.
Problemele ridicate de această inițiativă
În loc să reducă cheltuielile publice, aceste practici le cresc
Deși proiectul susține că va reduce costurile, realitatea arată contrariul: multe UAT-uri plătesc deja sume foarte mari operatorilor privați din alte județe. Mulți dintre acești operatori folosesc exclusiv metode ineficiente și inumane, precum capturarea și eutanasierea, cu rate de eutanasiere medii de peste 80%, pentru că aceste metode sunt profitabile și asigură noi contracte pe viitor.
Exemple de UAT-uri care au folosit exclusiv operatori privați din afara județului pentru gestionarea câinilor fără stăpân:
- Drăgoești (Ialomița): 1.069 locuitori, 450.000 lei în 3 ani (424 lei/locuitor).
- Corbu (Constanța): peste 1.850.000 lei (324 lei/locuitor).
Problemele ridicate de această inițiativă
Posibilitatea de a externaliza către operatori din afara județului încalcă drepturile cetățenilor și reduce șansele de adopție
Transportul câinilor la distanțe mari îngreunează recuperarea animalelor și scade drastic șansele de adopție. Cazuri care acum sunt excepții (precum Negrești-Oaș, unde câinii sunt trimiși la peste 600 km distanță, într-un adapost cu o rata de mortalitate de peste 85%), vor avea potential de a deveni regula. O dovadă în acest sens sunt și ratele foarte scăzute de adopție din adăposturile operatorilor privați care capturează câini din afara județului:
- Vetmedan SRL, contracte în peste 100 de UAT-uri din toată țara, cu o rată de adopție in 2023 si 2024 de sub 6%
- Heremy Vet-Clinic, contracte în peste 160 de UAT-uri din toată țara → rata de adoptie in 2023 si 2024 de sub 10%
Problemele ridicate de această inițiativă
Eliminarea obligației UAT-urilor de a avea serviciu propriu agravează pierderea trasabilității, dar și lipsa unui interes real pentru o gestionare eficientă pe termen lung
Deși încă din 2014 există obligația ca fiecare UAT să înființeze un serviciu public de gestionare a câinilor fără stăpân și să dețină Registrul câinilor fără stăpân capturați, majoritatea UAT-urilor nu dispun nici în prezent de acest registru - inclusiv dintre cele care și-au înființat formal serviciul.
Iar deși scopul principal al OUG 155/2001 (art. 1, alin. (2) din HG 1059/2013) este reducerea pe termen lung a numărului de câini fără stăpân (prin stoparea înmulțirii necontrolate, prevenirea abandonului, promovarea deținerii responsabile), majoritatea UAT-urilor au ales să concesioneze acest serviciu către operatori cu adăposturi private, fără niciun fel de implicare directă în soluțiile reale impuse de lege. La rândul lor, cei mai mulți operatori privați, din motive economice evidente, nu investesc în aceste soluții preventive, ci doar în activitățile profitabile pe termen scurt (capturare și eutanasiere).
Consecințe
- Trasabilitate inexistentă: DSVSA județeană nu știe câți câini sunt capturați în fiecare UAT, ci doar câți ajung în adăposturile operatorilor. Iar atunci când operatorul este din alt județ (cum se întâmplă de cele mai multe ori), devine aproape imposibilă realizarea unor statistici credibile privind situația gestionării la nivel județean.
- Raportări incomplete și necorelate cu realitatea: Deși HG 1059/2013 obligă la raportări trimestriale (capturați, revendicați, adoptați, eutanasiați), acestea nu se mai fac la nivelul serviciului local, ci la nivel de adăpost, pierzându-se informații esențiale despre localitățile de capturare.
- Imposibilitatea planificării reale: Legislația impune planuri semestriale de acțiuni pentru reducerea fenomenului pe termen lung. Acestea necesită cunoașterea teritoriului și prezență constantă la fața locului - lucru imposibil pentru un operator privat aflat la sute de kilometri distanță.
- Irosirea banului public: Sume importante sunt cheltuite pe servicii ineficiente și orientate spre profitul operatorului privat, nu spre rezolvarea problemei. În plus, externalizarea completă a serviciului elimină orice beneficiu pentru economia locală: un adăpost public ar crea locuri de muncă și infrastructură utilă comunității.
- Lipsa de implicare a autorităților se traduce în tragedii: Un exemplu recent este orașul Mărășești, Vrancea, unde, anul acesta, un copil de 3 ani a fost ucis de o haită de câini fără stăpân. În cele 12 luni anterioare tragediei, autoritățile locale, prin operatori privați, capturaseră 336 de câini, dintre care majoritatea au fost eutanasiați, fără ca pericolul real (haitele din teren) să fie diminuat. Aceeași primărie a capturat aproximativ 800 de câini între 2019 și începutul acestui an, însă nu a investit aproape deloc în măsurile obligatorii care ar fi prevenit astfel de tragedii: sterilizarea și microciparea câinilor din comunitate și responsabilizarea proprietarilor prin campanii de informare. O singură campanie de sterilizare și una informare în ultimii 5 ani.
Problemele ridicate de această inițiativă
Propunerea legislative nu armonizează cadrul legal
Proiectul ignoră prevederi conexe (limite teritoriale, regimul eutanasierii exclusiv pentru câinii din adăposturi publice, etc), generând contradicții și un act normativ lipsit de claritate și coerență.
Inițiatorii proiectului (care încă nu și-au retras susținerea)
Le poți scrie direct pe conturile lor de social media și le poți cere să nu mai susțină această inițiativă.
-
Ales pe listele: Uniunea Democrată Maghiară Din România
Deputat , Mureș
Kolcsár
Anquetil-Károly -
Ales pe listele: Uniunea Democrată Maghiară Din România
Deputat , Covasna
Könczei
Csaba -
Ales pe listele: Uniunea Democrată Maghiară Din România
Deputat , Satu Mare
Magyar
Loránd-Bálint -
Ales pe listele: Uniunea Democrată Maghiară Din România
Deputat , Mureș
Csép
Éva-Andrea -
Ales pe listele: Uniunea Democrată Maghiară Din România
Deputat , Harghita
Ladányi
László-Zsolt -
Ales pe listele: Uniunea Democrată Maghiară Din România
Deputat , Covasna
Gál
Károly -
Ales pe listele: Uniunea Democrată Maghiară Din România
Deputat , Sălaj
Seres
Denes -
Ales pe listele: Uniunea Democrată Maghiară Din România
Deputat , Harghita
Zakariás
Zoltán -
Ales pe listele: Uniunea Democrată Maghiară Din România
Deputat , Satu Mare
Nagy
Szabolcs -
Ales pe listele: Uniunea Democrată Maghiară Din România
Deputat , Mureș
Markó
Attila-Gabor -
Ales pe listele: Uniunea Democrată Maghiară Din România
Deputat , Harghita
Hajdu
Gábor -
Ales pe listele: Uniunea Democrată Maghiară Din România
Deputat , Timiș
Molnar
Andrei -
Ales pe listele: Uniunea Democrată Maghiară Din România
Deputat , Harghita
Bende
Sándor -
Ales pe listele: Uniunea Democrată Maghiară Din România
Senator , Mureș
Császár
Károly-Zsolt -
Ales pe listele: Uniunea Democrată Maghiară Din România
Senator , Covasna
Fejér
László-Ödön -
Ales pe listele: Uniunea Democrată Maghiară Din România
Senator , Cluj
Tasnadi
Istvan-Szilard -
Ales pe listele: Uniunea Democrată Maghiară Din România
Senator , Satu Mare
Kovács
Maté -
Ales pe listele: Uniunea Democrată Maghiară Din România
Senator , Covasna
Kondor
Ágota -
Ales pe listele: Uniunea Democrată Maghiară Din România
Senator , Mureș
Novak
Levente -
Ales pe listele: Partidul Național Liberal
Deputat , Bihor
Gal
Călin-Graţian -
Ales pe listele: Partidul Național Liberal
Deputat , Arad
Cadar
Răzvan-Olimpiu -
Ales pe listele: Partidul Oamenilor Tineri
Deputat , Vaslui
Teslariu
Andrei-Ionuț -
Ales pe listele: Partidul Național Liberal
Deputat , Iași
Năcuţă
Sorin -
Ales pe listele: Partidul Național Liberal
Deputat , Mureș
Dobre
Ciprian-Minodor -
Ales pe listele: Partidul Național Liberal
Deputat , Prahova
Șerban
George-Cătălin -
Ales pe listele: Partidul Social Democrat
Deputat , Galați
Sandu
Viorica -
Ales pe listele: Partidul Social Democrat
Deputat , Alba
Vuşcan
Voicu -
Ales pe listele: Partidul Social Democrat
Deputat , Satu Mare
Govor
Mircea-Vasile -
Ales pe listele: Partidul Social Democrat
Deputat , Călărași
Samoilă
Ion