Întrebări și răspunsuri despre responsabilitățile autorităților în gestionarea câinilor fără stăpân

Actualizat 10 nov. 2025

Acest articol răspunde celor mai frecvente întrebări despre gestionarea câinilor fără stăpân de către administrațiile locale. Sunt explicate obligațiile legale, regulile privind capturarea, transportul și adăpostirea, precum și limitele legale privind eutanasierea.

  1. Legislație și terminologie
  2. Obligațiile autorităților / Chestiuni generale
  3. Situația curentă
  4. Eutanasierea câinilor fără stăpân
  5. Transportarea câinilor fără stăpân și amplasarea adăposturilor

Legislație și terminologie

Acte normative care reglementează gestionarea câinilor fără stăpân

Legislație și terminologie

Termeni explicativi din domeniul gestionării câinilor fără stăpân

Legislație și terminologie

Ce înseamnă gestionarea câinilor fără stăpân

Gestionarea câinilor fără stăpân reprezintă ansamblul măsurilor și acțiunilor prin care autoritățile publice urmăresc controlul populației de câini fără stăpân. Aceste acțiuni includ, în principal:

  1. Sterilizarea tuturor câinilor de rasă comună, conform art. 39 alin. (1) din HG nr. 1059/2013 în scopul stopării înmulțirii necontrolate și a prevenirii abandonului. În acest scop, consiliile locale, Consiliul General al Municipiului București, precum și consiliile județene pot asigura, din bugetele proprii, subvenționarea costurilor de sterilizare, în temeiul art. 2^1 alin. (1) din OUG nr. 155/2001.
  2. Responsabilizarea deținătorilor legali prin microciparea tuturor câinilor, conform art. 8 alin. (4) din OUG nr. 155/2001. Această măsură are rolul de a facilita identificarea animalelor și de a preveni abandonul, întrucât fiecare câine poate fi asociat direct cu proprietarul său. Pentru sprijinirea aplicării acestei obligații, consiliile locale, Consiliul General al Municipiului București și consiliile județene pot finanța, din bugetele proprii, costurile de identificare și înregistrare a câinilor, în temeiul art. 2^1, alin. (1) din OUG nr. 155/2001.
  3. Capturarea câinilor care circulă neînsoțiți pe domeniul public și cazarea acestora în adăposturi publice, unde sunt supuși procedurilor legale de identificare, sterilizare, vaccinare, revendicare sau, după caz, adopție. Eutanasierea poate fi dispusă doar ca ultimă soluție în situația în care autoritatea locală nu dispune de spațiu și resurse pentru menținerea animalelor în adăpost și numai după o promovare corespunzătoare pentru adopție.

Obligațiile autorităților / Chestiuni generale

Care sunt obligațiile legale ale fiecărei primării (prin Consiliul Local, respectiv Consiliul General al Municipiului București) potrivit legislației speciale

Obligațiile autorităților / Chestiuni generale

Care sunt autoritățile responsabile cu verificarea respectării de către unitățile administrativ-teritoriale a legislației privind câinii fără stăpân

Atât OUG nr. 155/2001, cât și HG nr. 1059/2013 desemnează în mod expres Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) ca principala autoritate responsabilă cu verificarea aplicării legislației speciale, în colaborare cu organele abilitate din cadrul Ministerului Afacerilor Interne și cu organizațiile de protecție a animalelor.

Situația curentă

Câți câini sunt microcipați și sterilizați în România?

Conform raportului RompetID (Raport RECS 2014–2025), în perioada 2014–2025 au fost înregistrați în Registrul de Evidență a Câinilor cu Stăpân (RECS), prin microcipare, un număr total de 5.318.381 de câini.

Dintre aceștia, mai puțin de 5% figurează ca fiind sterilizați - adică doar 265.325 de câini.

Acest procent redus indică o problemă structurală majoră în implementarea politicilor de control al reproducerii câinilor cu stăpân, principala sursă a fenomenului de abandon.

Conform art. 40 și art. 43 alin. (2) din HG nr. 1059/2013, sterilizarea câinilor trebuie consemnată obligatoriu atât în Registrul de Evidență a Câinilor cu Stăpân (RECS), cât și în carnetul de sănătate al animalului.

Situația curentă

De ce există încă atât de mulți câini fără stăpân în România?

Cauza principală o reprezintă lipsa unei abordări preventive din partea autorităților. În ultimii 24 de ani, politicile publice - atât la nivel central, cât și local - s-au concentrat aproape exclusiv pe capturarea, cazarea și eutanasierea câinilor fără stăpân, în loc să se axeze pe eliminarea cauzei reale a problemei: abandonul puilor nedoriți proveniți din câini nesterilizați.

O singură femelă nesterilizată poate fi sursa a mii de câini fără stăpân. În doar cinci ani, prin reproducere directă și indirectă (prin urmași), populația rezultată poate ajunge la peste 7.000 de exemplare - un efect exponențial care arată cât de importantă este sterilizarea în gestionarea câinilor fără stăpân.

Prin urmare, fără investiții consecvente în sterilizare, identificare și educație publică, problema câinilor fără stăpân nu poate fi rezolvată - indiferent de sumele alocate pentru capturare sau eutanasiere.

Eutanasierea câinilor fără stăpân

În ce condiții este permisă eutanasierea câinilor fără stăpân?

Potrivit OUG nr. 155/2001, HG nr. 1059/2013, precum și a unor decizii ale Curții Constituționale a României (CCR) care clarifică aplicarea acestor acte normative, autoritățile locale nu au obligația legală de a eutanasia câinii fără stăpân după expirarea celor 14 zile lucrătoare de cazare în adăpostul public, ci doar o opțiune legală de ultim resort.

Legea oferă doar posibilitatea de a recurge la eutanasiere, numai în ultimă instanță și numai dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții:

  1. Au fost respectați toți pașii prevăzuți la art. 16 și 17 din HG nr. 1059/2013 privind promovarea câinilor pentru revendicare și adopție;
  2. Autoritatea locală nu dispune de fonduri suficiente pentru întreținerea câinilor în adăpost, deși a depus toate eforturile pentru a le asigura;
  3. Autoritatea locală nu dispune de capacități de cazare suficiente, deși a întreprins demersurile necesare pentru suplimentarea acestora;
  4. Câinii se află în adăpostul public aflat în administrarea serviciului specializat al unității administrativ-teritoriale.

Dacă aceste condiții sunt îndeplinite, împuternicitul primarului poate emite o decizie individuală de eutanasiere pentru fiecare câine, în baza art. 7 alin. (3) din OUG nr. 155/2001, prin care constată că toate etapele prevăzute de lege au fost parcurse corespunzător.

„[…] legiuitorul nu a stabilit o obligație a autorităților de a proceda la eutanasierea câinilor fără stăpân, după expirarea termenului de 14 zile reglementat, ci numai o posibilitate în acest sens. Măsura eutanasierii poate interveni numai după expirarea termenului minim de 14 zile în care câinii pot fi revendicați sau adoptați, și la un moment care va depinde de capacitățile de cazare și de resursele bugetare, autoritățile publice locale având obligația de a recurge la eutanasiere numai în ultimă instanță. Altfel spus, după expirarea termenului de 14 zile prevăzut de lege, câinii vor fi eutanasiați dacă nu vor exista capacități de cazare și resurse bugetare pentru aceștia. Asigurarea acestor capacități și resurse intră în sarcina autorităților publice locale […]. ”

Curtea Constituțională a României, Decizia nr. 519/2018

Cu toate acestea, datele actuale arată o realitate contrară prevederilor legale: peste 70% dintre câinii capturați sunt eutanasiați fără parcurgerea tuturor etapelor obligatorii stabilite de lege. Printre cele mai frecvente nereguli se numără:

Eutanasierea câinilor fără stăpân

Pot fi emise decizii de eutanasiere pentru câinii fără stăpân aflați în adăposturi private?

Potrivit articolului 35 alin. (2) din HG nr. 1059/2013, împuternicitul primarului poate semna decizii de eutanasiere „exclusiv pentru câinii fără stăpân din adăposturile publice administrate de serviciile specializate pentru gestionarea câinilor fără stăpân, respectiv de operatorii serviciilor specializate pentru gestionarea câinilor fără stăpân.”

Cuvântul „exclusiv”, conform definiției din DEX („cu excluderea oricăror altor posibilități, exceptând”), restrânge expres aplicabilitatea acestei măsuri doar la adăposturile publice, nepermițând interpretări extinse asupra altor tipuri de adăposturi.

Această interpretare este susținută și de Adresa ANSVSA nr. 7457/29.05.2025, care confirmă că deciziile de eutanasiere pot fi emise doar pentru câinii aflați în adăposturi publice.

Eutanasierea câinilor fără stăpân

Totuși, de ce se semnează atât de multe decizii de eutanasiere pentru câinii din adăposturi private?

Autoritățile competente par să fi acceptat tacit această situație, fără a interveni pentru a corecta practicile ilegale de eutanasiere din adăposturile private. Pe scurt, asistăm la o complicitate tăcută care duce la risipirea banilor publici pe soluții inumane, ilegale și ineficiente.

Conform statisticilor, în prezent, peste 70% dintre câinii fără stăpân eutanasiați în baza deciziilor semnate de împuterniciți ai primarilor se află în adăposturi private, nu publice (perioada ianuarie 2023 - martie 2025).

Câini eutanasiați în adăposturi private vs publice Perioada ianuarie 2023 - martie 2025

Transportarea câinilor fără stăpân și amplasarea adăposturilor

Pot fi transportați câinii fără stăpân  în adăposturi private după capturare?

Legislația specială precizează în mod explicit că: “Operatorii serviciilor specializate pentru gestionarea câinilor fără stăpân au obligația de a transporta și adăposti câinii capturați numai în adăposturile publice pe care le administrează.” (art. 5, alin. (5) din HG 1059/2013).

Cu toate acestea, datele actuale arată o realitate contrară prevederilor legale: peste 60% dintre câinii capturați de pe raza UAT-urilor de către operatorii serviciilor publice de gestionare a câinilor fără stăpân sunt transportați în adăposturi private, nu publice.

Transportarea câinilor fără stăpân și amplasarea adăposturilor

La ce distanță pot fi transportați câinii fără stăpân față de locul de capturare?

Deși legislația nu stabilește distanțe exacte, cu excepția municipiului București, aceasta prevede limite explicite privind amplasarea adăposturilor în care pot fi transportați câinii capturați de pe raza unei unități administrativ-teritoriale.

HG nr. 1059/2013, la art. 5, alin. (5), prevede că în adăposturile publice pot fi adăpostiți câinii fără stăpân capturați din următoarele zone, același articol stabilind totodată că transportul acestora poate fi efectuat de operatori numai către adăposturi publice:

  1. de pe raza unității administrativ-teritoriale care a amenajat adăpostul
  2. prin excepție, din unitățile administrativ-teritoriale vecine
  3. prin excepție, din unitățile administrativ-teritoriale aflate pe raza aceluiași județ

De asemenea, art. 12, alin. (5) din același act normativ precizează că: „Este interzisă mutarea câinilor fără stăpân din zona în care se află în altă zonă.

Deși articolul poate fi interpretat în mai multe moduri, coroborarea sa cu articolul 5 și cu prevederile menționate anterior indică intenția clară a legiuitorului: transportarea și cazarea câinilor fără stăpân nu trebuie realizată la distanțe mari față de locul capturării și trebuie făcută doar respectând limita județului. Această restricție are mai multe rațiuni importante:

  1. Reducerea stresului și a riscului pentru animale în timpul transportului;
  2. Respectarea dreptului cetățenilor de a adopta câinii din propria zonă;
  3. Asigurarea posibilității de revendicare a câinilor pierduți și capturați de pe raza localității lor

Cu toate acestea, datele actuale arată o realitate contrară prevederilor legale: foarte mulți din câinii capturați de pe raza UAT-urilor de către operatorii serviciilor publice de gestionare a câinilor fără stăpân sunt transportați în adăposturi aflate în afara localității sau chiar a județului de capturare, uneori la distanțe și de peste 300km.

Sumele aferente contractelor de tip aderare aprobate prin HCL sunt disponibile doar la cerere și, în majoritatea cazurilor, se actualizează lunar. Din acest motiv, valoarea afișată aici poate fi mai mică decât suma efectiv plătită de autoritatea publică.

Acest site este încă în lucru! Datele prezentate provin din surse publice (ANSVSA, DSVSA-uri, autoritati locale, SEAP). Deși depunem toate eforturile pentru a le menține actualizate și corecte, pot exista erori sau neconcordanțe. Dacă observi ceva ce crezi că ar trebui corectat, te rugăm să ne scrii la contact@cainifarastapan.ro.

Starea este estimată în funcție fie de perioada de valabilitate a contractului (pentru concesionări), fie de o limită de timp de 1 an de la încheierea lui (pentru achiziții directe).

Ești de acord să folosim cookie-uri pentru statistici?

Folosim aceste cookie-uri pentru generarea de statistici care ne ajută să înțelegem vizitatorii mai bine.